דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המסלול הרטוב - מסלול טיול מרהיב לצד נחלים והרבה מים למטיבי לכת. 

מאת    [ 21/10/2011 ]

מילים במאמר: 1222   [ נצפה 3817 פעמים ]

מסלול זה הוא מסלול ארוך  אשר מתחיל בנחל גילבון ליד מפל דבורה ומסתיים

קרוב לגשר אריק שנמצא בכנרת.

המסלול מלווה במים כל השנה ומתאים בעיקר לימי הקיץ.

מומלץ לעשות מסלול זה ב 2 ימים על מנת לא להעמיס יותר מדי ולהינות מהטבע ומהמים.

אפשר לעשות מסלול זה בצורה מודולרית , זאת אומרת לעשות יום אחד את המסלול של הגילבון וביום אחר לעשות את המסלול של הירדן ההררי כאשר כל פעם מבצעים הקפצות רכבים לחניות המתאימות. החניות לאורך המסלול בטוחות יחסית בגלל שהאתרים מטויילים והחשש לפריצה וגניבת רכבים הוא נמוך.

או לחילופין אפשר לעשות את המסלול ביומיים רצופים שכוללים לינה בשטח.

החלק הראשון:

נחל גילבון נמצא ברמת הגולן בתוך שמורת טבע.

התחלת הנחל ליד קיבוץ אורטל החצי הראשון הינו נחל אכזב וחציו השני נחל איתן המתנקז בסופו של דבר לבקעת צידה,

בנחל מים זורמים בכל ימות השנה.

בחלק הראשון של הטיול אשר מתחיל לאורך נחל גילבון ישנם שני מפלים הראשון מפל דבורה שגובהו כ10 מטרים יוצר בריכה מוצלת והשני מפל גילבון שגובהו 41 מטרים והינו המפל השני בגובהו בארץ(אחרי מפל גמלא 51 מטרים). בהמשך נפגשים עם בריכת הקצינים ואמת מים עתיקה.

הצמחייה בנחל מגוונת וירוקה, בכל השנה נראה לצידנו עצי אקליפטוס, ערבות,שיחי הרדוף , טיון דביק, שיחי פטל, קנה מצוי,נענעת בר ועוד מגוון רחב של צמחייה ארצישראלית.

בקיץ הצהוב ילווה אותנו עם חלקים ירוקים היכן שיש מים.

נקודת התחלה של המסלול:

הכניסה לחניה היא כמה קילומטרים אחרי הצומת שאחרי צומת בית המכס. בלאחר שעוברים את צומת בית המכס ממשיכים ישר בכביש בצומת ולא פונים לכיוון קצרין. לאחר כמה קילומטרים יש שלט מכוון ודרך אפר אשר עבירה לכל רכב. נחנה את הרכב בחניה ליד שרידי כפר סורי נטוש.

אשר שימש את הצבא הסורי ולאחר מכן את צהל, אפשר לראות את הסימנים שנשארו על הקירות מהקרבות שהיו באיזור.

הטיול מתחיל עם סימון  אדום ואחת התופעות הראשונות שרואים הוא "קיר מסטיקים" סלע ענק אשר עליו אלפי מסטיקים שתלמידי בית ספר הדביקו במשך השנים.

 נבצע תצפית על מפל דבורה ומי שמעוניין ירד ויפנה שמאלה לבריכה מתחת למפל. כל אלו הנכנסים למים חשוב לזכור הרחצה מסוכנת בגלל הסלעים הרבים והמים עמוקים בנוסף לזרמים שנוצרים מתחת למפל. המפל מרשים ומוכסה בעץ, הבריכה שהמים נופלים אליה היא גדולה אבל גם כאן לצערנו אפשר לראות בקבוקים ושאר מתנות שמטיילים השאירו לטבע.

נחזור לשביל האדום ונלך איתו לצידי הנחל נחצה מספר פעמים את הנחל מצד לצד עד שנגיע לפיצול כחול שמאלה לחניה כאן נמשיך עוד כ חמש דקות קדימה עם הסימון האדום ונגיע לתצפית מפל גילבון המפל מרשים מאוד ולמי שיש כוח אז מומלץ לרדת לתחתית המפל לבריכה.

במפל היה מקרה מוות של בחור שניסה לקפוץ ממנו , להזכירכם גובה המפל הוא מעל 40 מטר ואין להתקרב לקצה.

כמו בשאר הבריכות הטבעיות לא מומלץ לקפוץ אליהן משום גובה בגלל העומק שמשתנה וריבוי הסלעים בקרקעית ובטח שלא לנסות לקפוץ מגובה עשרות מטרים.

אחרי שנחנו ונהנו משחייה זהירה בבריכה נחזור על עיקבותינו ונמשיך עם המסלול האדום, 

 השביל מטפס ויורד על גבעות לאורך הנחל ולבסוף לאחר עוד עלייה השביל עוזב את נחל גלבון ואחרי הליכה קצרה מגיעים לירידה אשר מגיעה לבריכת הקצינים , השרידים של המבנים עדיין נמצאים במקום והבריכה בקיץ כמעט מרוקנת לגמרי בגלל השאיבה הגדולה של המים שמתרחשת שם.

בבריכה כל השנה אפשר לראות דגים שוחים ועצי אקליפטוס שמקיפים אותה מספקים צל. הבריכה מוזנת מעין גלבון ואפשר לראות את הנביעה בפינה של הקיר.

לאחר מנוחה והתרעננות מגיעים לחלק אתגרי וכייפי של הטיול, ממשיכים עם המסלול האדום אשר עובר במים . לשים לב ולהזהר , הדרך מגודרת בגדרות משני הצדדים יש שדות מוקשים , הדרך היחידה היא הדרך המסומנת , אין לנסות לרדת ממנה בכל מקרה , הירידה היא לא ארוכה אבל מאתגרת כי צריך לרדת נחל זורם עם סלעים.

במידה ולא רואים את הגדרות או את הדרך בבירור יש לחזור ובמידת הצורך להזעיק עזרה. בכל חשש לסכנה יש להתקשר ולהתייעץ עם הגורמים המוסמכים.

בסוף הירידה אנחנו נגיע לאמת מים עתיקה אשר הובילה מים ועכשיו החורים שיש בה מטפטפים מים ואפשר לעמוד מתחת ולעשות מקלחת טבעית. אחרי עוד הליכה קצרה מגיעים לסוף החלק הראשון, המסלול האדום הופך בשלב זה לדרך 4 על 4 נוחה לכל רכב, 

ליד הכביש ישנה רחבה גדולה אשר אפשר לישון בה את הלילה, לינה על חופי נהר הירדן אסורה ועלולה לגרום לקנס.

אם מבצעים את הטיול בכמה ימים אז את הרכב המאסף מחנים ליד גשר הפקק.

סיום חלק ראשון של השביל הרטוב

אחרי גשר הפקק הכביש מתעקל שמאלה כשנוסעים לכיוון רמת הגולן, מיד אחרי העיקול ישנה פניה לשביל האדום שבתחילתו יש חניון גדול, אלו שמתכננים לעצור לישון יכולים להקים אוהל או ללכת כמה מטרים ולבלות ליד נהר הירדן. אלו אשר רוצים לעשות רק חלק זה יכולים להשאיר את רכבם בנקודה זאת.

 

החלק השני

ביום השני ממשיכים והולכים לכוון גשר בנות יעקוב על הדרך עפר המסומנת באדום, הליכה לא ארוכה מדי אבל חשופה לשמש כשהירדן מצד ימין.

עוברים בזהירות את גשר בנות יעקוב ועולים בכביש עד הפיתול, בפיתול יש שלט גדול שכתוב בו הירדן ההררי.

מסלול הירדן ההררי מתחיל בין קיבוץ גדות לגשר בנות יעקוב , בפיתול חד לפני הגשר בצד של גדות ישנו שלט גדול המורה לירדן ההררי.

כמה מטרים לאחר התחלת המסלול יש פיצול למסלול בצבע שחור אשר פונה שמאלה ונכנס דרך שער בקר, מכאן מתחיל המסלול הרגלי של הירדן ההררי.

במהלך המסלול עוברים את נקודת העצירה של הקייקים וראפטינג וממשיכים וחוצים סכר אשר משני צידיו זורמים מי הירדן ואנחנו הולכים על שביל באמצע הנחל.

במהלך הדרך ישנן נקודות רבות שאפשר לעצור ולהתרענן במי הירדן, צריך לשים לב לזרם הנחל , לעיתים הזרם חזק מדי ועלולים להסחף.

בהמשך מתחברים עם המסלול האדום ומצד ימין אפשר לראות את תעלות ההתעיה אשר נחפרו באיזור ולא יצאו לפועל, הרעיון המקורי היה

להסיט את זרימת הירדן בצורה כזאת שהמים של הנהר יפלו ממפל גדול ועל ידי כך להפעיל טורבינות חשמל , בעקבות התנגדויות רבות הרעיון לא יצא לפועל וחלק מהתעלה שנחפרה נחשבת לאתר היסטורי ואמורה לעבור שיקום בעתיד.

בהמשך הדרך מגיעים לתחנה ההידרואלקטרית אשר מצד אחד יוצרת בריכה ומצד שני משחררת את המים בעוצמה ומייצרת חשמל, הבנין הוא בנין גדול וקשה לפספס אותו, גם כאן היתה התנגדות חזקה מצד אירגונים שונים אולם בסוף התוצאה היתה שלא רק שלא היתה פגיעה בטבע גם נוספה בריכה אשר מאפשרת לחיות האיזור לשתות ממנה.

בהמשך נמשיך ונעבור ליד גשר כפר הנשיא, בשלב זה כבר אפשר לראות את הכנרת , בדרך נעבור בתוך כמה ערוצי שיחים אשר מלאים במים כל השנה ונובעים במעלה ההר. בשלב זה המסלול טיול יתחיל לעלות ולרדת מהרבה גבעות בדרך , נעבור דרך חרבת מדס ונמשיך עד שנגיע לגשר הדודות , גשר אשר לעיתים קרובות מוצף ונקרא על שם הדודות הטובות שבשנת 75 נסעו להביא לחיילים עוגות והמכונית התהפכה בנהר הירדן.

נקודת סיום היום השני:

זוהי גם נקודת הסיום , כאן הרכב יחכה לנו , ההגעה עם רכב לנקודת הסיום היא על ידי נסיעה לכיוון המושב כרכום ומשם כביש מפותל וצר יורד עד נהר הירדן היכן שמסיים את המסלול.

חשוב לציין שלמרות שנהר הירדן יורד מעל 200 מטר במהלך המסלול , המסלול מכיל הרבה עליות וירידות מגבעות ויש לקחת בחשבון שהמסלול לא קל וארוך יחסית.

בקיץ המסלול משופע בניגודים של צמחיה צהובה בכל האיזור וצמחייה ירוקה לגדות הירדן.

באביב המסלול תבעוני ופורח כולו אבל הזרימה עלולה להיות חזקה מדי בשביל להכנס לנהר.

 

 

 

  • חשוב לבדוק לפני יציאה למסלול שתוואי המסלול לא השתנה בצורה שהוא עובר בשטחי אש.
  • במידה ורוצים לעשות את הטיול ביום אחד , חשוב להודיע לאנשים את המסלול ולוודא שאנשים יודעים את המיקום כל כמה שעות, להתקע במסלול בלילה יכול להיות מאוד לא נעים וזה לא חוקי ומסוכן.
  • עוד תיאורי מסלולים אפשר למצוא באתר MyTreks
  • אין לראות בכתוב במאמר זה כייעוץ , האחריות על המטיילים היא האחריותם בלבד ובאחריותם לבדוק את מצב המסלול, קושי המסלול וההתאמה שלהם אליו. המסלול מתאים למטיבי לכת ודורש יכולת מעבר של בולדרים והליכה בשבילים צרים.

    דרור זבדי מטייל כבר שנים רבות בשבילי ישראל והינו מומחה לשביל ישראל. דרור זבדי הוא הבעלים של אתר MyTreks אתר שיתוף הטיולים המוביל בישראל




    מאמרים חדשים מומלצים: 

    חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
    מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
    מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
    לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
    אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
    הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
    ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
    אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
    שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
    איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

    מורנו'ס - שיווק באינטרנט

    ©2022 כל הזכויות שמורות

    אודותינו
    שאלות נפוצות
    יצירת קשר
    יתרונות לכותבי מאמרים
    מדיניות פרטיות
    עלינו בעיתונות
    מאמרים חדשים

    לכותבי מאמרים:
    פתיחת חשבון חינם
    כניסה למערכת
    יתרונות לכותבי מאמרים
    תנאי השירות
    הנחיות עריכה
    תנאי שימוש במאמרים



    מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב